مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23132 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:32

مدتي است كه دچار مشكل وسواسي شده ام چگونه اين عادت را ترك كنم؟
راي از بين رفتن حالت وسواس راه هايي وجود دارد كه از جمله آنها مي توان عوامل زير را برشمرد: 1) يادگيري مسائل شرعي به نحو صحيح. 2) توجه به مفاسدي كه وسواس به دنبال دارد؛ مانند از بين رفتن تمركز فكري و اختلال در امور زندگي و بازماندن از انجام تكاليف شرعي. 3) مطالعه كتابهايي كه در اين زمينه نوشته شده است؛ مانند كتاب «وسواس» تأليف مرحوم مصطفي زماني. 4) توجه داشته باشيم كه گمان به نجاست تكليف آور نيست بلكه در صورتي اجتناب لازم است كه انسان يقين به نجاست داشته باشد. 5) همان طور كه مي دانيم در زمان پيامبر اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) با اين كه آب لوله كشي و امكانات بهداشتي فعلي موجود نبوده است مسلمانان به طورعادي زندگي مي كردند و در خصوص طهارت و نجاست مشكل خاصي نداشتند. 6) توجه به اين كه يقين شخص وسواس براي وي معتبر نيست بلكه در پاك شدن و نجس شدن اشيأ بايد به نظر عرف مراجعه كند و در آب كشيدن اشيأ و انجام غسل به طور عادي و مانند عرف عمل كند. وسواس از شيطان است و سعي كنيد مثل همه مردم عمل كنيد. گفتني است كه وسواس در بعضي از موارد با دستور شرع مخالفت دارد؛ مثلاً شرع مقدس فرموده اگر چيز نجس را بعد از آن كه عين نجاست (مثل خون يا بول) از آن برطرف شد يك مرتبه با آب كرا بشويند پاك مي شود و اگر با آب قليل بشويند با دو مرتبه پاك مي شود. بنابراين اگر شما يا هر كس ديگر خلاف اين دستور عمل كند مخالف با شرع عمل كرده است. پيامبر اكرم فرموده اند: «وضو را با يك مُدا آب (تقريباً يك ليتر) انجام دهيد و غسل را با يك صاع (تقريباً سه كيلو)» و در آخر حديث مي فرمايد: «كساني بعد از من مي آيند كه اين مقدار را كافي نمي دانند اينها از امت من نيستند». و هم چنين در حديثي از امام صادق(ع) نقل شده است كه به آن حضرت عرض كردند فلان شخص آدم عاقلي است؛ ولي قدري در مسأله وضو و نماز مشكل دارد (يعني وسواسي است)؟ حضرت صادق(ع) فرموند: چگونه آدم عاقلي است و حال آن كه مطيع شيطان است...». شيطان نيز دوست دارد از او پيروي كنيد. به هر حال صحبت در اين زمينه زياد است و در يك كلمه بايد گفت كه سعي كنيد زودتر وسواس را ترك نماييد زيرا باعث خرابي دنيا و آخرت شما مي شود. البته اگر در اين زمينه به پزشك هم مراجعه كنيد بهتر است؛ چون اين هم يك نوع مريضي است كه امروز قابل معالجه است و با دادن دستورات آن را معالجه مي كنند. خداوند تكليف مشقت آور براي كسي نخواسته است بنابراين اولاً سعي كنيد تا مادامي كه بيماري شما را آزار مي دهد به واجبات اكتفا كنيد واگر آن نيز موجب مشقت است به مختصرترين شكل آن را به جا آوريد. ضمناً ورزش را در دستور كار خود قرار دهيد. دوستان مناسب و شادي براي خود پيدا كنيد و ساعاتي را با آنها بگذرانيد. كتابهاي مفيد و جذاب را بيشتر بخوانيد. ان شأ الله خداوند شما را در راه اصلاح كمك خواهد كرد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.